(Klik på de enkelte billeder/fotos for stor udgave)

tirsdag den 9. august 2011

Stor skuffelse......

Overskriften drejer sig ikke om dagens start, selvom.......
Stod op kl. 05.30 for at tage i motionscentret, dels fordi det er godt om morgenen (ikke så varmt og heller ikke så mange) og dels fordi jeg havde en aftale med et par kollegaer. De kom bare ikke!
Kl. 9 til møde i Kosovo Politi, hvor vi selvfølgelig talte om situationen i nord. Selv om jeg selvfølgelig har min egen mening om hvad der foregår, skal jeg være særdeles forsigtig med at udtale mig om situationen. EULEX er en teknisk mission og ikke en politisk mission. Vores opgave er at hjælpe Kosovo Politi (og øvrige retsvæsen) med at blive bedre på mange områder - på deres betingelser. Det er ikke at tage stilling til den politiske situationen. Dels vil den blive udnyttet af enten albanerne eller serberne, dels er EU ikke politisk enig om Kosovo, så selv om mange prøver, må vi forsøge at holde os neutrale. Formentlig af samme grund kunne jeg heller ikke få chefen for KP Public Order til at give sit bud på, hvordan situatione vil udvikle sig.

Senere på formiddagen måtte jeg hjem en tur, hvor EULEX Security var på besøg for at sikkerhedsgodkende min lejlighed, hvilket den blev med enkelte anbefalinger.

Om eftermiddagen havde Deputy Head of Mission indkaldt alle kontingentledere til møde i Farmed for at orientere om situationen i nord. Desværre kunne han skuffende meddele, at de nordlige "municipalities" (kommuner) ikke ville acceptere den indgåede aftale, og at de derfor opretholder vejspærringerne. Vi havde ellers håbet på lidt mere normale og fredelige tilstande. Nu kan alt ske!
Vi håber dog at de besinder sig, når de får tænkt sig lidt om.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar