(Klik på de enkelte billeder/fotos for stor udgave)

mandag den 15. august 2011

På'en igen

Ole (tv) og Artan                (klik for stort billede)
I løbet af lørdagen fik jeg spist et knækbrød med tomat og til aften blev jeg modig og lavede mig en gang pasta med tomater og kylling. Smagte fint - og blev hvor det skulle!
Søndag havde jeg aftalt at mødes med Ole Madsen. Vi ville en tur ud i landet. Lige da jeg havde hentet Ole, ringede Artan (min LA) for at tale med Ole. Da han hørte, hvor vi skulle hen, spurgte han om han måtte køre med, og det måtte han selvfølgelig. Efter at have hentet ham (og noget lokalinspireret frokost), kørte vi til Novo Brno, som er en gammel middelalderborg, der ligger sydøst for Pristiana, 1200 m over havet.


Her spiste vi vores medbragte mad og nød udsigten. D.v.s. Ole og jeg spiste vores mad. Artan er muslim og holder Ramadan, så han måtte pænt se på :-). Han var nu advaret på forhånd.
Fabelagtig udsigt hele vejen rundt      (klik for stort billede)
Borgen, eller rettere ruinerne af den, er fra det 1300 århundrede og ligger på et bjerg. Området blev brugt til minedrift, og byen omkring den var dengang på størrelse med London. Der boede ca. 50000 mennesker i området.
Der har helt op til afslutningen af krigen i 1999 været minedrift i området, hvor man har gravet efter zink, bly og sølv, men det hele blev lukket for 12-13 år siden og ligger i dag hen som en spøgelsesby. Vi kørte gennem mineområdet (altså ikke sådan nogle farlige miner...!), hvilket var en lidt mærkelig oplevelse.
At minerne ikke er farlige er måske også for meget sagt. Området flyder med affald af ubestemmelig karakter, og det er ikke alle steder, at der gror noget.
Alt i alt en god dag, og dejligt at komme lidt ud.

1 kommentar: