(Klik på de enkelte billeder/fotos for stor udgave)

tirsdag den 26. juli 2011

Stille dag paa kontoret - troede jeg

Mandag gik forholdvis stille af sig, i hvert fald det meste af dagen. Kørte til EULEX HQ ("Farmed"), hvor jeg fik underskrevet papirer til en ny bankkonto. EU udbetaler kun penge til en lokal bank. Derefter en tur ud til lægehuset for at blive indskrevet i en journal. Dagen gik i øvrigt med at læse forskelligt stof, og opdatere denne blog.
Tilbage til lejligheden, hvor jeg kunne konstatere, at der fortsat arbejdes på at faa min kommende lejlighed sat i stand. Selv om min landlord ikke kan et ord engelsk, viste han med glæde, hvad de havde nået i løbet af dagen. Det ser fint ud, men fortsat ingen internet..... :-(

Om aftenen skete der så noget. Kosovo har indført importforbud fra Serbien. Det kommer efter at Serbien i lang tid har forbudt import af varer fra Kosovo. Det er de særdeles utilfredse med i den nordlige del af Kosovo, der er befolket af serbere, og i Serbien, der gør alle mulige krumspring for at omgå forbudet. Især i de nordlige grænseovergange er de kommet igennem med varer, og det fik i aftes, uden at de internationale institutioner var orienteret på forhaand, statsministeren i Kosovo til at fyre landets politichef og sende politistyrker til Nordkosovo for at overtage grænsekontrollen. Det gik selvfølgelig galt, og der udbrød kampe i området. Saa vidt vi ved er en lokal politimand dræbt, og der har været uro hele natten og formiddag tirsdag. De internationale politifolk i området fik besked paa at holde sig indendøre og KFOR (int. militaer) rykkede ind. KFOR har nu overtaget grænsekontrollen og der er faldet nogenlunde ro på i omraadet. Men ifølge de danske kollegaer i området er der en meget anspændt stemning og det hele kan bryde ud i lys lue igen!

Selv har jeg siddet det meste af dagen til "Induction Training", 1. dag. Det har været en kamp at komme igennem dagen, men nu er det endelig lykkedes. Vi fortsætter i morgen med undervisning i "use of force" og "Driving assessments" - en lille køreprøve, før vi maa bruge EULEX bilerne.
Nu vil jeg gå ind paa operationsrummet ved siden af og se, hvordan det går, og derefter forhåbentlig hjem for at få lidt at spise - og se om der er kommet internet til min kommende, nye lejlighed, som jeg har nøglen til!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar