(Klik på de enkelte billeder/fotos for stor udgave)

søndag den 11. september 2011

Stille weekend blev det så ikke...

Fredag eftermiddag, da jeg kom hjem fra motionscentret, lå der en besked til mig om straks at ringe til Police HQ. Der fik jeg at vide, at jeg lørdag morgen skulle være i EULEX hovedkvarter, Farmed, til et møde, hvor vi skal forberede næste uges ophør af fredsaftalen mellem Kosovo og Serbien. Den udløber den 15. september. I sidste uge genoptog man de formelle forhandlinger mellem Kosovo og Serbien, og den glædelige meddelelse kom hurtigt, at man nu var enige om at tillade Kosovo at bruge "Kosovo Custom" stempler ved grænseovergangene. Ja, for en dansker lyder det mærkeligt at uoverensstemmelser om brug af stempler kan føre landene på randen af en krig, men det er faktisk tilstanden hernede. Serbien har nemlig ikke tilladt brugen af stemplerne, fordi de dermed anerkender grænsen - og dermed Kosovos selvstændighed. Desværre viste det sig hurtigt, at Serbien da heller ikke var enig i udlægningen af, at de havde tilladt brugen af stemplerne.  Premierministeren i Kosovo har meddelt, at han fra på fredag vil sende både Kosovo Politi og toldere til de nordlige grænser mod Serbien. Det vil formentlig udløse store uroligheder, som vi nu skal forberede os på!
Lørdagens møde mundede ud i, at vi skulle udarbejde planer for vores egne afdelinger, planer der skulle være klar kl. 15.00 om eftermiddagen, hvor vi så skulle til nyt møde. Jeg måtte derfor indkalde et par gode medarbejdere, der kunne assistere. Der var ikke meget tid, men det lykkedes os at få strikket en operationsplan sammen, som jeg kunne medbringe til eftermiddagens møde.

Drivingrange a la Kosovo......det er dét, der er!
Søndag morgen kunne jeg så lige nå i motionscentret, inden jeg igen skulle til møde på Farmed. Her fik vi så drøftet den sammenskrevne plan, hvorefter mødet heldigvis sluttede for mit vedkommende. Under mødet ringede Ole (Head of Police) for at høre, hvad jeg skulle lave om eftermiddagen.
Han og hans kone skulle nemlig flytte, og havde brug for hjælp til at slæbe. Jeg kunne forinden nå en tur på driving range for at slå nogle bolde, og derefter en hurtig tur i byen for at handle.
Kl. 15.00 var jeg ude hos Ole, hvor vi var et par kollegaer, der brugte et par timer på at hjælpe med flyttegodset.
Nu er der kun at glæde sig til næste uge...................

Ingen kommentarer:

Send en kommentar