(Klik på de enkelte billeder/fotos for stor udgave)

torsdag den 15. september 2011

Færdig med Fokus Point tur

Tirsdag formiddag til mit sædvanlige møde med ledelsen i Kosovo Politi Operation. De var meget fåmælte og havde faktisk ingen ting at fortælle. Det er på ingen måde sædvane, og hænger nok sammen med situationen i nord.
Tilbage til kontoret, hvor jeg med glæde kunne ønske Harry tilbage fra ferie - og overlade ham en stak papirer,så han kunne blive opdateret. Senere på formiddagen møde med de regionale chefrådgivere, et møde der desværre trak ud til næsten kl. 1300.
Mig og Will, advisor to community policing, under mødet
Desværre, fordi kl. 13.00 havde jeg et møde med stationsrådgiverne fra Pristina, indtil kl. 16.30. Det var som led i den rundtur, som jeg måtte afbryde for ca. 3 uger siden, og hvor rådgiverne giver en status på Kosovo Politi, som det ser ud p.t.
Så heller ingen frokost i dag!

Onsdag var det så en tur til Mitrovica for at tale med stationsrådgiverne dér. Efter mødet måtte vi selvfølgelig en tur ned til broerne, der forbinder de to bydele, da vi havde hørt, at man allerede havde bygget vejspærringer på den nordlige side. Der er strenge forbud mod at køre til den nordlige del, hvilket vi egentlig heller ikke havde tænkt os, men jeg opdagede først at vi havde krydset East Bridge, da vi blev standset af en massiv vejspærring af grus og sten.
Main Bridge i Mitrovica
Hurtig vending og tilbage igen :-)

Vi måtte selvfølgelig også forbi Main Bridge for at se den - og tage et par billeder.
I virkeligheden ser der jo ganske fredeligt ud, men det holder nok kun til fredag. 

Floden Ibar, der deler Mitrovica


Torsdag kunne vi så slutte turen af med den sidste region i Peja, hvor freden herskede, hvor der var frisk luft og en fantastisk omegn med bjerge lige udenfor byen. Vi blev alle lidt forsinkede, da vi skulle hjem, da jeg blev inviteret indenfor til den regionale distriktschef (=politidirektør), der ville hilse på.
Vi fik en lille snak om hvor Kosovo politi generelt er og selvfølgelig også lidt om, hvor Peja er i forholde til de øvrige regioner.

Torsdag aften op til KFOR (forsvaret) for at spise lidt godt mad sammen og følge med i valget derhjemme.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar