(Klik på de enkelte billeder/fotos for stor udgave)

onsdag den 28. september 2011

Så kom balladen

I 10 dage har der været relativt roligt i nord. Området har stort set været lukket ned på grund af vejspærringer, som serberne har lavet, men derudover ingen episoder. Det eneste, der har været, er at nogle personer, der formentlig kommer fra det 3. største albanske politiske parti, Vetenvendosje, har standset nogle lastbiler fra Serbien og væltet dem. I et tilfælde bankede de også chaufføren, bare for at vise at de mener det alvorligt!
Tirsdag formiddag gik det så galt i nord, ved en af grænseovergangene. Det var den samme grænseovergang, der blev brændt ned for 2 måneder siden. KFOR fjernede en vejspærring og lukkede en alternativ overgang, som serberne brugte. Det blev de meget utilfredse med, og i løbet af ingen tid var der forsamlet omkring 1000 demonstranter på begge sider af grænsen, og der blev kastet med sten mod KFOR. Kort tid efter blev der også skudt med skydevåben. KFOR  svarede igen med tåregas og gummikugler. 7 serbere blev såret, 3 angiveligt med skudsår, selv om KFOR benægter at have skudt med skarpe skud mod demonstranterne. Også 4 soldater blev såret, heraf en alvorligt.
Det blev selvfølgelig dækket intenst af de lokale medier, ligesom hændelsen flittigt blev brugt politisk på begge sider af grænsen. Heldigvis trak demonstranterne sig hurtigt tilbage og der var ro resten af dagen.
Hændelsen betød så, at der for blandt andet mit vedkommende blev indført 12 timers vagter i Command Center i vores operationsrum i EULEX hovedkvarter. Og jeg stod på listen til at have vagten kl. 07.00 onsdag, så det var tidligt op og møde på Farmed. Det var såmænd hyggeligt nok, men der skete bare intet. Fik set lidt af de daglige rutiner dér, men så var det også det.
Kl. 1300 besluttede Head of Police - godt hjulpet af Lasse og mig, der spiste frokost med ham - at vi igen kunne overgå til "On-call", så man ville ringe efter os, hvis vi skulle sidde i Command Center. Jeg kunne derfor vende tilbage til Police HQ, heldigvis.

Nå ja, så har jeg opsagt mit lejemål i lejligheden. Forleden sendte en kollega en mail, hvor der var beskrevet
nogle helt nye lejligheder i et andet område af Pristina. Det så mere roligt ud, og ligger længere væk fra det brunkulsværk, der forurener forfærdeligt. Lejligheden er 10 m2 større end min nuværende, men til gengæld koster den kun det halve i husleje - helt præcist. Så den har jeg valgt. Den er endnu ikke helt færdig, og slet ikke møbleret, så det vil ikke give mening at vise billeder fra den, men I kan da se, hvordan huset ser ud udefra. Artan hjalp mig i dag med at få opsagt lejemålet hos min landlord. Han var selvfølgelig skuffet - ikke mindst fordi jeg formentlig betaler alt for meget i husleje - men han måtte jo acceptere at jeg flytter. Jeg regner med at flytte ind, når jeg kommer tilbage fra Firenze den 24. oktober.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar