(Klik på de enkelte billeder/fotos for stor udgave)

mandag den 23. januar 2012

Vikingeangreb og nyt job

Farewell partyet blev nu ikke så slemt, men hyggeligt. Der var vel 100 mennesker forsamlet og ud over god mad og drikke, var der også sørget for underholdning. En tidligere verdensmester i latinske danse og en partner fra Pristina sørgede for danseopvisning, og de var absolut ikke uden evner. Var hjemme omkring midnat. Turen hjem blev spændende, da der var faldet en hel del sne i Pristina, og vinterdæk er ikke noget, man smider på taxaen. Kunne godt være, at man kunne huske at spænde sikkerhedsselen, selv om det heller ikke er almindeligt hernede.

Søndag var der igen demonstration af Vetevendosje ved to grænseovergange. Det betød, at jeg skulle møde i Kosovo Politis kommandorum i Hovedkvarteret i Pristina. Jeg hentede Artan og kl. 11.00 var vi på arbejde. Mit job bestod i at følge med i politiets dispositioner og melde til EULEX kommandorum. Det bliver i længden noget kedeligt, når man ikke forstår albansk, men det gik da. Kl. 15.00 blev Artan afløst af Tahire. Meningen var, at vi skulle være der til kl. 19.00, men operationen trak ud, og vi blev først afløst kl. 22.00. Kosovo politi havde godt nok sørget for indkøb af mad, men kun til dem selv, så jeg var noget sulten, da jeg kom hjem. Fik et par knækbrød med ost og en godnat-øl. Sov rigtigt godt.

Mandag morgen var det så afsted til mit nye job. Det er som altid, når man møder et nyt sted, en øvelse i at finde sig til rette i de rutiner, der nu er de steder. Da ham, jeg skal afløse, først rejser om 3-4 uger, fik jeg kontor i lidt afstand fra det sted, hvor jeg ellers skal sidde. Måske ikke optimalt, men har dog pc og internetadgang. Må så selv forsøge at holde mig til, så jeg får så meget erfaring som muligt ud af ham, jeg skal afløse.

Er i øvrigt dejligt at konstatere, at flere læser med på denne blog. Oplevede endda at få tilsendt en mail fra en noget utilfreds Jan, en kollega hernede, der fandt det ganske utilstedeligt, at han endnu ikke er blevet nævnt i min blog.

Det er måske heller ikke rimeligt, når man tænker på alle de tiltag, han har forsøgt sig med, herunder et kupforsøg mod kontingentlederen (mig!), mens jeg var på juleferie :-).
For at sikre sig en plads i "Hall of Fame", bekendtgjorde han at han, som den viking han er, under weekendens demonstration egenhændigt ville angribe demonstranterne og vise, hvem der bestemmer her i Kosovo. På forlangende sendte han mig et billede af begivenheden. Han kunne selvfølgelig ikke posere under angrebet, men bedyrer, at billedet er taget umiddelbart inden han angriber forsamlingen. Og den skulle være god nok........(så Jan, ok?)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar