(Klik på de enkelte billeder/fotos for stor udgave)

mandag den 16. januar 2012

Slagsmål mellem politi og demonstranter

Den forgangne weekend blev ikke så travl som frygtet for EULEX, men det blev den til gengæld for Kosovo Politi. Vetevendosjes protest og spærring af to grænseovergange lørdag udviklede sig til slagsmål mellem demonstranterne og politiet.

Politiet bruger vandkanoner ved en af gaterne
Politiet brugte både vandkanoner og tåregas til at sprede demonstranterne, der var begyndt at smide brosten efter politiet. Omkring 30 politifolk og 20 demonstranter kom til skade og måtte på sygehuset til behandling. Ca. 150 personer blev anholdt, heraf 5 parlamentsmedlemmer. Jeg er bange for, at så længe man hernede ikke forstår, at parlamentsmedlemmer ikke kan deltage i ulovlige demonstrationer og i øvrigt opføre sig, så de bliver anholdt, så vil det internationale samfund være i Kosovo lang tid endnu!
Der var i alt ca. 800 demonstranter ved hver af de to grænseovergange, hvilket ikke var så mange, som man måske kunne frygte.
Der har i dag været en demonstration i Pristina, hvor man protesterede imod den "politivold", demonstranterne blev udsat for i weekenden. Denne demonstration varede i 5 minutter, så omfanget af "vold" var måske ikke så stor :-).
Vetenvendosje har i øvrigt meddelt, at man vender tilbage til grænseovergangene den 22. januar!
Efter de foreløbige meldinger tyder det på, at Kosovo politi klarede opgaven både professionelt og dygtigt, uden at assistance fra andre, internationale institutioner var nødvendig. Så noget positivt var der da ved episoden.

Selv havde jeg en rolig weekend, hvor der var tid til at klare alt det huslige med indkøb, tøjvask og lignende. Mandag blev det klart, at dette bliver min sidste uge i "Office 510" i Politihovedkvarteret. Næste mandag starter jeg i mit nye job hos Head of Police. Min afløser er også udpeget. Det bliver en tysker, som jeg kun kender meget lidt.
Mandag formiddag gik i øvrigt med flere interviews i forbindelse med besættelse af ledige stillinger i missionen. Der er stadig ubesatte stillinger, og det hele skal være på plads senest torsdag i denne uge. Derfor holdt vi senere på dagen et møde, hvor afdelingscheferne "delte" ansøgerne mellem os, så vi ikke slås om de samme personer til forskellige stillinger. Det gik faktisk lettere, end jeg havde frygtet, så jeg nåede at indkalde til flere interviews på torsdag, inden jeg kunne holde fri!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar