(Klik på de enkelte billeder/fotos for stor udgave)

fredag den 6. januar 2012

Godt nytår!

Rigtigt godt nytår til jer alle.

Tilbage i Pristina efter en (alt for kort) juleferie i Danmark. Havde kun én arbejdsdag, før jeg skulle holde 4 helligdage omkring nytår. Hele politihovedkvarteret i EULEX var selvfølgelig præget af, at halvdelen af personalet var rejst på nytårsferie. Min mailboks var til at overse, men også kun fordi jeg havde "snydt" og løbende chekket min mailboks under ferien. Ingen store, ventende opgaver til mig, så en afslappende dag på kontoret, før vi kunne ønske hinanden "godt nytår" og holde forlænget weekend.

Nytåret holdt jeg hos Head of Police, Ole Madsen, hans kone og nogle venner. Det var en rigtig hyggelig aften, med særdeles god mad, masser af vin m.v., og masser af fyrværkeri. Det havde nu ikke været nødvendigt at indkøbe, fordi sjældent har jeg set så meget fyrværkeri som over Pristina.
Det var helt vildt. Ikke alt var nu fyrværkeri. Med jævne mellemrum lød der også salver fra automatvåben, der blev fyret op i luften. I hvert fald for det meste. Der blev nemlig også efterfølgende konstateret masser af skader på bygninger og køretøjer som følge af vildfarne kugler, ligesom to personer blev såret fra disse kugler. Så man skal være forsigtig, når man bevæger sig ud sådan en aften.

De første dage i det nye år blev til et par stille fridage, hvor jeg fik klaret nogle praktiske ting som tøjvask og lignende.

Tilbage på arbejdet den 3. januar, blev vi konfronteret med et lidt større opgave, idet Serbiens præsident havde meddelt, at han ville besøge Kosovo, hvor han som privatperson skulle deltage i en messe i Decani Kloster syd for Peja. Anledningen var den ortodokse jul den 7. januar. Desværre gik der politik i forberedelserne, så fra at Kosovo politi burde stå for det sikkerhedsmæssige, herunder transporten af præsidenten i Kosovo, så kastede de mere eller mindre håndklædet og overlod det hele til EULEX og KFOR. Det betød mange møder og stor planlægning. Det kom noget på tværs, da Rasmus skulle komme på besøg fra den 5. januar, hvor jeg havde planlagt at holde fri i 5 dage, inkl. weekend.
Torsdag hentede jeg så Rasmus i lufthavnen. Vi startede med at køre til KFOR´s lejr i Pristina, hvor en skrædder tog mål af Rasmus til et par jakkesæt. Derefter kørte vi til lejligheden. Desværre slap jeg ikke for at deltage i planlægningen af præsidentbesøgt, men kunne heldigvis nøjes med et hav af telefonsamtaler og telefonrekvisitioner.
Da Rasmus havde været oppe fra kl. 04.00, blev vi enige om at blive hjemme torsdag aften og spise hjemme. Det blev rigtigt hyggeligt - og masser af god mad - og et glas vin eller to, så vidt jeg husker.

Fredag morgen måtte jeg deltage i et møde i HQ kl. 08.00, men det varede kun i halvanden time, så kunne jeg returnere til lejligheden og Rasmus.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar