(Klik på de enkelte billeder/fotos for stor udgave)

tirsdag den 27. september 2016

Festlig koncert i Bamako

Det viste sig selvfølgelig om fredagen, at ingen vidste, at chefen havde givet Svend og mig fri om torsdagen, så vi kunne deltage i programmet med kronprinsen, så de rapporter, jeg sidder og laver dagligt, var ikke lavet. Nå, ikke mit problem. En anden leder måtte til at lave dem, så fredagen blev noget mere stille for mit vedkommende.
Lørdag blev til gengæld lidt anderledes. To kollegaer fra Benin inviterede hele kontoret (ca. 20 i alt) på frokost ude i byen. Anledningen var, at vi skulle "takke Gud", som nok er en anden Gud en min, men frokosten var rigtig god og en fin gestus.
Jeg sad overfor den ene af værterne, en glad lille fyr, som pludselig gerne ville lære dansk. Jeg lærte ham nogle danske gloser, som han straks indtalte på sin telefon. Han ville blandt andet også have oversat et arabisk ord for "elskede", hvilket han selvfølgelig også fik. Det var dog en fejl. Nu siger han "min elskede" til mig, hver gang vi mødes.
Koncert i Institut Francais

Lørdag aften tog vi på "Institut Francais", hvor der var en koncert med en musikgruppe, der bestod af trommer, guitarer, orgel m.v., men hvor bandlederen spillede på en Kora, der er en harpe, der især bruges i Vestafrika. Det viste sig under koncerten, at han også havde fødselsdag, så det vi troede var en koncert, udviklede sig til en fest på scenen.
Amadou og Mariam på scenen

Gruppen havde inviteret en masse gæster til at komme for at spille og synge sammen med dem, og det blev en fantastisk aften. Der var masser af god musik og sang, og masser af dansen på scenen. Helt uvant fra Europa var det helt almindeligt, at også publikum sprang op på scenen for at danse til musikken og med musikerne. Det var vildt sjovt, selv om jeg godt kunne holde mig fra at deltage aktivt.

Et af mange højdepunkter var, da Amadou og Mariam kom på scenen. Det er et ægtepar, der begge er blinde og som mødte hinanden på en blindeskole. De er utroligt populære, også udenfor Mali. De giver blandt andet koncert i både Stockholm og Oslo her i efteråret.

Alle er på scenen - både store og små
Jeg lyttede meget til dem, før jeg rejste herned, og de har også været et fast musikindslag i vores hus i Bamako.
Orkestret og gæster spillede i 3 timer i træk, og det var helt fantastisk.

Svend optog en masse fotos og videoer fra koncerten. Desværre er videoerne for store til denne blog, så I må nøjes med fotos fra en skøn aften.

Efter koncerten fortsatte vi vores tur i byen sammen med de andre danskere. Vi gik videre til et lokalt dansested med levende musik.
I samtale med ministeren
Vi kunne dog godt mærke, at trætheden var begyndt at indfinde sig, så da de andre ville videre til et helt tredje sted i byen, tog Svend og jeg hjem.


Svend blev hjemme om søndagen, da vi ventede på en blikkenslager. Vores rengøringspige havde påpeget, at vandet piblede ud fra væggen. Det var desværre også det varme vand, hvilket gav os en forklaring på, hvorfor vi brugte så meget strøm, som vi gjorde.

Orientering om politiets rolle i Mali
Jeg tog selv på arbejde søndag eftermiddag for at lave et par rapporter. Det viste sig heldigvis, at hollænderen, der plejer at lave dem, var kommet tilbage, så jeg fik i stedet tid til at køre ud til den danske militærlejr.

Her fik jeg udleveret ikke mindre end godt 1500 fotos fra dagen i torsdags.
En fotograf fra forsvaret havde til opgave at tage en masse billeder, hvilket han da også havde gjort.

Det krævede nogen oprydning i billederne for at få dem ned på et mere menneskeligt antal, men nu har jeg da en lille samling - og anledning til at bringe nogle flere billeder fra kronprinsens besøg hernede.

Samling under rundvisningen i lejren


Mandag aften var det så igen tid til at få gæster i huset. To danske kollegaer fra henholdvis Mopti og Gao er på vej til deres første leave, så de lavede stop-over hos os i vores hus.

Onsdag aften tager Svend på leave og i næste uge de to sidste danskere. Så må jeg holde skansen alene hernede. Jeg kan, på grund af min korte leave i august, ikke tage hjem endnu, men må vente til November.

(Husk at klikke på billederne, hvis du vil se dem i større udgave)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar