(Klik på de enkelte billeder/fotos for stor udgave)

fredag den 2. september 2016

Første nattevagt i 20 år

Mandag aften i sidste uge landede jeg så i Bamako, oven i købet lidt før tid, så jeg var hurtigt ude af lufthavnen og i taxa på vej til huset. Svend var på vagt, så han kunne ikke hente mig. Mens jeg var hjemme, havde han sørget for forskellige praktiske ting, herunder indkøb og ansættelse af en rengøringshjælp. Hun hedder Guma og kommer 3 gange ugentligt for at gøre rent,vaske tøj, klare lettere indkøb og andet forefaldende arbejde.
Hun er "kun" 18 år, men helt klart vant til at gøre rent. Det bliver gjort grundigt, så det er fint.

Svend havde endvidere arrangeret, at jeg skulle med på natpatrulje resten af ugen, hvilket passede mig fint. Måtte dog en tur til lejren tirsdag formiddag for at få opsat min PC, så jeg kan modtage email m.v.
Tirsdag aften var det så endelig i gang med en del af det arbejde, jeg tilsyneladende skal lave hernede. Lidt før kl. 2200 mødte Svend og og jeg op på en politistation i Bamako, hvorfra vi skulle følge politiets patrulje. Med os var en gruppe politisoldater fra Senegal, som skulle passe på os, mens vi fulgte politet. Det gør de så fra en stor, pansret mandskabsvogn, med maskingeværskytte på taget og 8 mand til at bevogte os, når vi stander bilen og stiger ud. For mig virker det noget overdrevet, men det er altså sådan, man gør det.

Første nattevagt i over 20 år
Vi kunne hurtigt konstatere, at politiet hernede arbejder på en anden måde, end vi gør det. De er høflige nok overfor borgerne, men omvendt bliver de anholdt nærmest i flæng, stort set udelukkende fordi de ikke har ID-papirer på sig. Det samme gælder, hvis de ikke har papirer på deres motorcykler. Så bliver den beslaglagt og kørt til politistationen, hvor de så kan hente den mod at betale en bøde.
Dette er så også, hvad politiet laver - eller i hvert fald dem, vi følger. Standser køretøjer eller personer og kontrollerer deres papirer. Så jeg kan næppe påstå, at arbejdet er vanskeligt hernede. Til gengæld kan det blive kedeligt at følge i et helt år, men lad os se, om ikke jeg kan møve mig ind på andet arbejdet, når der er gået et par måneder.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar