(Klik på de enkelte billeder/fotos for stor udgave)

fredag den 2. marts 2012

Kasper på besøg

Kasper og jeg kørte straks til "Film City" (KFOR), hvor Kasper fik taget mål til habit hos skrædderen.. Forhåbentlig bliver pasformen bedre end den øjensynligt blev til Rasmus' habitter.
Lørdag blev til rundtur i Pristina, masser af kød på rest. Gresa og jazz (eller blues) på Jazz Club Hamam.
De næste par dage var afslappende, men gode turistdage, hvor Kasper fik set det, man nu skal se, når man er i Kosovo.
Tirsdag eftermiddag fik vi så en oplevelse, vi godt kunne være foruden - men som er svær at undgå, når man er hernede i et år. På vej hjem omkring kl. 16.00, kørte vi ad en smal og ujævn vej, tæt hvor jeg bor. Foran mig holdt en varebil i vejkanten.

Den voldsomme skade på mit køretøj
Da jeg nærmede mig, kørte han ud og ca. 5 m frem, hvorefter han bremsede og drejede lidt til venstre for at vende sin bil. Da jeg bremsede, skete der intet. På trods af plusgrader, var vejen isglat, og min bil fortsatte ind i varebilen med ganske lille hastighed.. Faktisk fik jeg kun bukket min nummerplade, og han fik ødelagt et lille refleks, der sad bag på hans bil. Nu er det bare sådan, at hvis man bliver involveret i et færdselsuheld, uanset hvor lille det er, så må man ikke flytte på sine biler, men ringe til politiet og vente på at de kommer frem.
Jeg ringede straks til EULEX Security, der understregede at jeg ikke måtte flytte på bilen før de og politiet var ankommet. Problemet var bare, at vi stort set spærrede hele vejen i begge retninger.

Busserne måtte vende om igen....
Kæmpe kaos og stor utilfredshed fra de øvrige trafikanter, der dog godt kender reglen med at man ikke må flytte på bilerne. Vi forsøgte at dirigere færdslen, så der ikke var helt spærret, men lang, lang kø skabte vi. Busserne måtte vende om, og passagerne gik forbi færdselsuheldet og hen til de busser, der vendte.Der gik 45 minutter, før politiet kom (Security var kommet) og vi fik lov til at flytte bilerne. Politiet var der kun et (1!) minut, så kørte de igen med besked om at jeg skulle køre til politistationen til afhøring!
På politistationen blev jeg stillet 4 spørgsmål: "Hvornår er du født?", "Hvad hedder din far?" (!), "Hvor høj er du" og "Hvad vejer du?". Intet om færdselsuheldet.
Herefter skulle jeg skrive under på, at uheldet var min skyld og at jeg fik en bøde for det. Selvfølgelig var rapporten på albansk. Retssikkerheden har set bedre dage andre steder. Nå, efter aftale med Security skrev  jeg under og forlod politistationen, 2 timer efter det "voldsomme færdselsuheld". Da jeg som EULEX medarbejder har immunitet, skal jeg ikke betale bøden.

Det tyrkiske jazz-orkester
Fra tirsdag til lørdag er der "Turkish Jazz Week" i Pristina. Da vi var på Hamam lørdag, fik vi invitationer til at være med til åbningen af jazzugen.

Det foregik i det nationale teater i Pristina tirsdag aften, hvor et 3-mands jazzorkester spillede for et stopfyldt teater. De var faktisk ret gode og leverede en god gang musik. Onsdag aften blev vi hjemme for at se landskamp. Kampen taget i betragtning, burde vi måske have lavet noget andet, men det kunne vi jo ikke vide på forhånd. Til gengæld fik vi hygget os med god rødvin og et par store mørbradbøffer!


Rugova Valley ved skumringstid

Torsdag en tur til Peje og Rugova Valley. Rugova Valley er en slugt på ca. 25 km, der fører til grænsen til Montenegro. Det er en fantastisk smuk tur ad meget smalle veje.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar