(Klik på de enkelte billeder/fotos for stor udgave)

søndag den 18. marts 2012

Bedre forståelse af albanerne

Situationen i nord er noget fastlåst. Serberne har styrket vejspærringerne og tillader kun enkelte kolonner at komme igennem til grænserne. De har også strammet kursen over for KFOR, som ellers har haft relativt frit spil i området. EULEX forsøger at udfordre situationen for at vise, at vi mener det alvorligt, når vi taler om uhindret og betingelsesløs adgang til hele området, men det får bare serberne til at stramme skruen endnu mere. Deres attitude overfor os er desværre også blevet mere aggressiv, hvilket selvfølgelig ikke styrker optimismen for de kommende uger.

Politisk bliver der også skruet op for retorikken, men det er måske knap så overraskende. Lidt overraskende er det dog, at primierministeren Haci nærmest forlanger, at EULEX ikke fornyer sit mandat i juni måned, men i stedet trækker sig ud af landet, så vi er ude senest til september. Den almindelige opfattelse er dog, at det mest er af indenrigspolitiske årsager, at han optræder så stejlt.
Politisk er der også fokus på en tidligere minister og nuværende parlamentsmedlem. Han har nemlig samtidigt fast bopæl i Schweiz, hvor han i mange år har levet af social understøttelse. Det er nu blevet afsløret, og man er ikke tilfredse i alpelandet. Han er blevet udvist af landet, og har til maj måned til at forladet Schweiz. Samtidigt har man et erstatningskrav mod ham på ca. 1,2 millioner kroner i for meget udbetalt bistand. Ja, man tager de penge, man kan få og snyde sig til!

Markant og meget lidt kønt bibliotek
Det gode vejr er heldigvis ankommet til Kosovo. Nogenlunde samtidigt med at vores vinterhuer er ankommet fra Danmark :-).

Lørdag fik jeg overstået motionscenter og indkøb, hvorefter jeg gik en lang tur i Pristina. Selv om byen ikke er voldsom stor, er der stadig mange steder, jeg ikke har været eller set nærmere på. Satte mig på en bænk udenfor universitets hovedbibliotek for at nyde solen. Et sjovt område, hvor der går mange mennesker forbi, men det er nok byens grimmeste bygning. Indvendig virker den meget gammeldags, men fortsat ikke designmæssigt opløftende.


Teuta
Lørdag aften ringede Rifat (viceværten) på min dør for at spørge, om han og Teuta, min rengøringshjælp og Rifats kone, måtte tage med mig på tur i morgen, hvor jeg end havde lyst til at tage hen. Selvfølgelig venligt at tilbyde deres selskab, og jeg var sikker på, at han meget gerne så, at jeg havde lyst til at besøge Adem Jasharis hus og gravplads. Og som der står i min bog om Kosovo, så skal du besøge Jasharis Memorial for at forstå Albanerne. Så selv om jeg har været der før, var det lige præcis, hvad jeg havde lyst til.
Søndag formiddag kørte vi så til Skenderraj i skøn solskin og 20 graders varme. Undervejs standsede vi ved et stort mindesmærke for faldne UCK-krigere (frihedsbevægelsen).
Rifat for Adem Jasharis udkigspost i skoven overfor sit hus.
Flot og næsten vedligeholdt mindesmærke, der blandt andet havde en lang mur med navne på mange af de faldne.
Rifat fortalte mange historier og detaljer ved Jasharis memorial. Meget spændende og ingen tvivl om at albanerne ser Jashari som den største helt, de har i Kosovo.
Herefter kørte vi en tur til Mitrovice, hvor vi spiste frokost. På vejen til Pristina, spurgte Teuta om jeg ville køre ned ad en lille sidevej, så hun kunne hilse på sin mor. Det skulle kun tage to minutter.
Selvfølgelig ville jeg det - og selvfølgelig tog det ikke bare to minutter.


Springsvand ved Adem Jasharis Memorial
Rifat og jeg ventede udenfor, og efter et par minutter kom hendes far og en bror for at byde os ind på kaffe - og der var ikke noget at diskutere. Faren tog fat i min arm og trak med med ind på gårdspladsen. Inde i stuen hilste jeg på alle, hvorefter kvinderne forsvandt og lod mændene om at klare verdenssituationen. Foruden faderen sad 3 af Teutas brødre. Den ene af dem, et ordentligt kaffebrød, havde kæmpet med Adem Jashari i UCK. De fortalte mange historier fra krigen, den ene mere uhyrlig end den anden. Samtidigt var de særdeles interesseret i at høre min mening om politikerne, korruption, situationen i Mitrovice og lignende.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar