(Klik på de enkelte billeder/fotos for stor udgave)

mandag den 28. november 2011

Albanien Flag Day


Mens jeg var på leave, forsøgte KFOR at rydde nogle barrikader. Det medførte selvfølgelig ballade, og 21 soldater kom til skade.
I dag forsøgte de så igen, og i skrivende stund kender jeg ikke resultatet, udover at 40-50 serbere er kommet til skade efter at være blevet ramt af gas, vandkanoner og gummikugler, mens 2 soldater er blevet skudt. Heldigvis ikke livstruende.Det betyder så også, at jeg kl. 18.30 måtte sende folk i regionerne på arbejde hele natten for at holde øje med specialstyrkerne fra Kosovo Politi. Vi vil helst ikke have, at de rykker ud uden vi ved det!

En port af albanske flag
Dagen i dag har på flere måder været speciel. Det er "Albanien Flag Day", hvor albanerne fejrer deres uafhængighedsdag. Det er en national helligdag (men ikke en EULEX helligdag), og der var tusindvis af Kosovo albanere på gaden med albanske flag, ligesom vejene og vejkrydsene var prydet med det røde, albanske flag. Mærkværdigvis nok så man stort set ikke Kosovo-flaget.


Det store flag, der er båret fra Tirana til Pristina
Ude foran vores politihovedkvarter var der samlet mange mennesker, der ville høre taler og hylde et meget stort flag, der er blevet båret fra Albaniens hovedstad Tirana til Pristina.

På bedste EULEX-vis sendte man fredag eftermiddag, efter alle var gået hjem på weekend, e-mail ud til alle de lokalt ansatte med besked om, hvorvidt de var sikret ansættelse eller om de skulle søge om de få stillinger, der er ledige i organisationen. To af de tre Language Assistents, jeg har på mit kontor, fik en positiv  meddelelse, mens en tredie må ud at søge ny stilling. De to var selvfølgelig glade, men var ikke meget for at vise det af hensyn til den tredie.
Ham måtte jeg selvfølgelig have en samtale med for at se, hvordan jeg kan hjælpe ham. Skal selv sidde i det panel, der skal behandle ansøgerne til de lokale stillinger, men det er ingen garanti for at han også får et job.

Ellers er dagen gået med at planlægge et hav af interviews, der skal gennemføres i løbet af denne uge. Det er internationale, der fra EU-landene søger stillinger i EULEX. Mange af dem skal interviewes, og jeg sidder i 7 af de panel-boards, der skal gennemføre interviews. Det betyder også, at vi den ene dag har planlagt interviews frem til kl. 20.30, uden pause. Ellers kan vi ikke nå det. Skønt!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar