(Klik på de enkelte billeder/fotos for stor udgave)

torsdag den 10. november 2011

Stor retssag - ingen plan

Ugen har igen været præget af at min chef er på leave, så jeg passer to jobs. Det betyder et hav af møder og aftaler, der skal holdes.
Onsdag var "Senior Management" en tur i Gjilan, og torsdag var vi i Mitrovia, begge steder for at orientere om arbejdsformen under den nye struktur. Især det ene sted var der god debat- og spørgelyst, så det blev et par gode møder. På vej hjem fra Gjilan bemærkede vi en ældre mand, der lå på maven på en mark, tæt ved vejen. Ved siden af ham gik en ko. Da han lå helt stille, vendte vi om for at se, om han var død eller havde brug for hjælp. Det viste sig, at det var en stakkels fattig bonde, der tilsyneladende kun har den ene ko, så der var et reb mellem koen og ham, så den ikke stak af. Han tog sig nu en lur, samtidigt med han passe på sin ko. Han tog det nu med godt humør, at vi vækkede ham!

Torsdag eftermiddag havde jeg et par møder med Kosovo Politi. Under det sidste møde ringede min øverste chef og bad mig tage til et møde med nogle internationale dommere i "District Court House" vedrørende en retssag i morgen.
I morgen starter en sag om krigsforbrydelser mod 10 tiltalte, heraf er den ene tidligere Regional Director (politidirektør) i Kosovo Politi. Flere anser dem som krigshelte, og Kosovo Politi forsøgte faktisk fysisk at forhindre EULEX i at anholde ham. Det er en sag med mange vidner, hvoraf flere er anonyme og under vidnebeskyttelse, ligesom der er mange trusler, der hænger i luften. Nu, aftenen før sagen starter, går det op for de internationale dommere, at sikkerheden ikke har været på dagsordenen, og de er ærligt talt bange for egen og andres sikkerhed. De er også lidt nervøse for, at det er Kosovo Politi, der står for sikkerheden. 
Jeg havde kontakt til Kosovo Politi, der forsikrede at de har planlagt for dagen. Problemet er jo bare, at de internationale dommere ikke er sikre på, hvor det lokale politis loyalitet egentlig ligger. Sammen med EULEX Security fik vi aftalt en sikkerhedsplan for i morgen, der blandt andet indebærer at vi er meget til stede for at monitere Kosovo politi i deres udførelse af sikkerheden i og udenfor retslokalerne. 

Vejspærring i nord
Alt dette kommer efter en nat, hvor spændingerne i nord fik endnu et ryk i den forkerte retning. I går blev en bil fra EULEX spærret inde, og en serber fortalte i utvetydige vendinger, at hvis ikke EULEX omgående stoppede med at forsøge at køre rundt i nord, ville det få "alvorlige konsekvenser". 
Bilen blev herefter eskorteret ned til Main Bridge i Mitrovica. og efter stenkast og spark på bilen, fik kollegaerne lov til at køre i sikkerhed. 

I nat var der så skyderi i området, og 3 serbere, heraf en serbisk politimand fra Kosovo, blev sårede, og en civil serber blev dræbt. Skuddene kom angiveligt fra en albansk indbygger, der endnu ikke er identificeret. Det gør det ikke lettere at efterforske, da drabet fandt sted i Nord Mitrovica, hvor vi ikke længere må komme. Drabet skete i øvrigt præcist der, hvor vi kørte med den danske delegation i lørdags...!

Tirsdag kom min landlord endelig og installerede nogle småting, jeg har bedt om, herunder et badeforhæng. Problemet er bare, at badeforhænget er for kort og hænger ca. 10 cm udenfor badekarret......Christ! 
Da jeg tirsdag aften kl. 21.45 gik ud med affaldsposen, mødte jeg den lokale vicevært, og så får den med: "Hi Boss, how are you Boss". Under samtalen kom han i tanke om, at han vist havde lovet mig at komme til lejligheden og hænge nogle billeder op for mig. Det ville han straks gøre, og mine indvendinger på grund af tidspunktet prellede helt af på ham. Det var nu, ellers så vidste han ikke lige, hvornår han havde tid. Så mellem kl. 22.00 og 22.45 hængte han billeder op, efter at have boret huller med slagboremaskinen. Den var ikke gået herhjemme.
Onsdag aften så jeg ham igen kl. 22.00, denne gang sammen med min landlord. Han sagde straks, at han godt vidste, at han nok kommer til at hænge et længere badeforhæng op - det var da noget. Herefter bød han på kaffe, så en tur ind i hans gamle vrag af en Mercedes og et par km. hen til en cafe. Det var hyggeligt nok, men igen kom jeg for sent i seng.

Mentaliteten er bare på mange områder forskellig hernede. Jeg har tidligere beskrevet Kosovo som et smukt land, og det er det også. Der er bare alt for mange, der ikke passer på det. 

Affaldshåndtering
Alt, hvad der ligger uden for egen matrikel, er andres ansvar. Det betyder blandt andet, at affald smider man, hvor man har lyst. Kører man langs landevejene er det tydeligt, at mange har haft affaldsposen med i bilen, og så smider den ud gennem sideruden. Og det på trods af, at renoveringen hernede faktisk fungerer helt fint. Utroligt, men de skal nok lære det - i løbet af et årti eller to!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar