(Klik på de enkelte billeder/fotos for stor udgave)

søndag den 6. november 2011

Kontingentmøde

Torsdag havde vi i det danske kontingent arrangeret tjenesteskydning med hjælp fra en svensk skydeleder. Jeg havde egentlig tænkt mig, at jeg også skulle deltage, men under min leave havde nogle arrangeret et møde for mig med en hollandsk delegation, der var nede for at se på missionen og få en vurdering af en hollandsk medarbejder, der sidder på mit kontor.
Jeg kunne til gengæld nå at deltage i frokosten efter skydningen, hvilket selvfølgelig var meget rart, men også havde den fordel, at jeg kunne holde et møde med de danske medarbejdere. Lørdag den 5. november havde jeg nemlig planlagt et kontingentmøde med deltagelse af gæster fra Danmark. Det var derfor rart at holde et formøde, hvor jeg kunne høre om hvilke problemer eller andet, man ønskede drøftet på mødet lørdag. Det var nu ikke de helt store ting.
Fredag kørte Mikael (min næstkommanderende i kontingentet) og jeg til lufthavnen for at hente vores gæster. Der var to kollegaer fra Rigspolitiet, John fra International Udstationering og Jens fra Udrustningssektionen, en kollega, Jørgen, fra Politiforbundet og endelig min chefpolitiinspektør fra Midt- og Vestsjællands politi, Sten Skovgaard.
Efter indlogering på hotel i Pristina og frokost i byen, kørte vi en tur til Farmed (EULEX hovedkvarter) til en lille rundvisning og et møde med Head of Police Component, Ole Madsen. Han fortalte lidt om situationen i Kosovo, som den ser ud fra hans stol i øjeblikket.

På smugkro i Pristina
Kunne lige nå at skifte tøj, inden vi skulle mødes i Pristina. Jeg havde bestilt bord på en albansk restaurant, der er en gammel smugkro. Den ligger godt gemt, og ved man ikke præcis, hvor den ligger, har man ikke mange chancer for at finde den. Konceptet er, at man bestiller bord. Resten er op til restauranten. De serverer den mad, de synes vi skal have (og den er god!) samt rødvin og Raki ad libitum.Det faldt i god jord.

Lørdag kørte vi til Mitrovica, hvor Georgina, en dansk kollega, tog imod os. Hun fik os installeret i et sikret køretøj, og så kørte vi en tur ud for at se på vejblokader i den nordlige del af byen. Hun fortalte undervejs, hvor vanskeligt det er at arbejde i området for tiden. Vi fik en spændende tur ud af det, og efter frokost retur til Pristina.

Turistbillede foran en ubemandet vejspærring
Kl. 16.00 var der så kontingentmøde. Til mødet havde jeg desuden inviteret den danske ambassadør i Tirana, der også har Kosovo som sit ansvarsområde. Han gav sin personlige vurdering af konflikten på Balkan i almindelighed og i Kosovo i særdeleshed. Det var fantastisk spændende og gav i hvert fald mig et helt nyt perspektiv på konflikten hernede.

Kontingentmøde. I forgrunden Head of Police, Ole Madsen,
og lige bag ham den danske ambassadør, Karsten Ankjær
Efter 3 andre indlæg var der så masser af mad og hygge resten af aftenen. Nå ja, også øl og vin ad libitum, så det blev lidt halvsent, inden jeg kom i seng.
Jeg havde heldigvis været nødt til at efterlade bilen på politihovedkvarteret, så søndag morgen startede med en frisk gåtur på en halv time for at hente bilen. Det var lige hvad jeg trængte til. Herefter til hotellet for at hente gæsterne. Vi havde lige tid til en tur til Kosovo Polje for at se på monument og en tur i et lille museum tæt på, før vi kørte dem til lufthavnen, så de kunne returnere til Danmark.
En god weekend og et godt møde var nu overstået. Det vil sige, weekenden er endnu ikke helt slut, da vi har fri i morgen på grund af en muslimsk helligdag. I dag søndag er det nemlig "Eid al-adha" eller Kurban Bayram (offerfesten), som er en stor muslimsk helligdag. Alt er lukket og folk holder fest fra tidlig morgen efter morgenbønnen kl. 05.00. Det er dagen, hvor man slagter et dyr og giver halvdelen til de fattige. Da man ikke har mange penge hernede, er det som regel et får eller lam, der må lade livet, da det er relativt billigt. Overalt har jeg set hjemmeslagtninger i dag, både offentlige steder og i private haver. Da helligdagen ligger på en søndag, er det EU's politik, at man så bliver tildelt fridagen om mandagen i stedet for. God ordning!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar