(Klik på de enkelte billeder/fotos for stor udgave)

torsdag den 27. februar 2020

På gensyn til Kos

Undervejs til vulkanen stoppede vi for at nyde udsigten
Midt i januar blev der tid til en "træningstur". Den bestod i, at vi sejlede fra Kos til en ø, Nisyros, der ligger syd for Kos. Det er en vulkanø med en aktiv, men ikke farlig vulkan. Vejret var fantastisk, så en skøn tur ned til øen. Efter at have lagt til, tilkaldte vi en biludlejer, der kom med et køretøj, vi alle kunne være i. Så gik turen ind til midten af øen, hvor vulkanen var. Vi kunne gå ned i krateret, hvor vandet var meget varmt og det dampede af svovlholdige dampe. Lugtede mest af alt af prut, men selvfølgelig skulle vi derned alligevel - når vi nu kunne.
Tilbage på båden havde vagten, der bevogtede båden, gjort klar med grill - så frokosten bestod af rigtige hotdogs. Skønt.
Udsnit af den græsk-romerske ruin
En dejlig dag sammen med den ene besætning.

Foråret er tydeligvis på vej. Allerede fra midt i januar kvidrede fuglene som et klart forårstegn. Også selv om vejret ikke altid var lige godt. Det er stadig tiden, hvor regn og blæst kan forhindre os i at udføre det arbejde, vi er hernede for. Omvendt er der så også dage, hvor solen skinner fra en skyfri himmel og temperaturen runder de 20 grader. Det er de dage, hvor jeg sætter mig på mit yndlingssted i byen. Det er på en faldefærdig bænk i en græsk-romers ruinby, der dukkede op efter et stort jordskælv på Kos i 1933. Den havde indtil da ligget under overfladen midt i byen. Italienske arkæologer brugte de næste 15 år på at udgrave byen, der nu er en af flere store seværdigheder i Kos by.

Hippokrates
Også museet i byen måtte have et besøg. Det er ikke så stort, men fyldt med fund fra hele øen. Herunder en stor statue af Hippokrates. Han blev født på Kos ca. 350 f.k. og er den dag i dag anerkendt som en stor læge og filosof. Han var således den første i verden, der begyndte at systematisere sygdomme og behándling af dem. Det var også ham, der formulerede lægeløftet, som det nuværende lægeløfte, der blev udarbejdet i København for 200 år siden, stadig bygger på.

Jeg får heldigvis god tid til yderligere at udbygge mit kendskab til Kos spændende historie. Midt i januar fik jeg en henvendelse fra rigspolitiet, der spurgte, om jeg havde lyst endnu en periode hernede - allerede fra ultimo maj og 3 måneder frem. Skulle selvfølgelig lige vendes med Lisbeth, inden jeg sagde ja. Så 25. maj er det retur til opgaven igen.

I denne uge er min afløser indtil maj kommet til øen, hvor vi nu er i fuld gang med overlevering. Det bliver dejligt at rejse hjem på lørdag til familien igen. Herunder ikke mindst for at hilse på mit nye barnebarn, der kom til verden for små 3 uger siden.
Så på gensyn til sommer :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar