(Klik på de enkelte billeder/fotos for stor udgave)

mandag den 13. februar 2017

Transportproblemet løst - af os selv!

Så er vinteren ved at være forbi. Bare i løbet af de 10 dage, hvor jeg var på leave, er der sket en mærkbar stigning i varmegraderne, både dag og nat. Udsigten for denne uge siger små 40 grader i dagtimerne, så skyggen er velbesøgt ☀

Svend og jeg fortsatte vores jagt efter et køretøj, og var ud at både se og prøvekøre nogle stykker i ugen efter jeg kom tilbage. Det endte med, at vi kørte tilbage til en af de første biler, vi så på og bad om en ny prøvetur. Efter den var vi enige om, at vi nu skulle være ejere af vores første Mercedes Benz 200 CDI. Forhandleren forsøgte selvfølgelig at presse prisen op, men vi var standhaftige og fik den for den pris, vi havde bestemt os for vi ville betale.

Til gengæld viste det sig, at man ikke bare kan gå i en bank og hæve et relativt stort beløb. Det betød, at vi hver dag i 4-5 dage måtte hæve penge i en pengeatutomat for at få nok til at betale forhandleren. Og det er selvfølgelig heller ikke bare lige at få omregistreret, få forsikring, betalt vejskat med videre, så den proces fortsætter.
Men vi er rigtigt glade for vores bil og for at vi ikke længere behøver at køre i shuttle-busser!

Lørdag stod den på afskedsfest for nuværende Chief of Staff. Han havde inviteret masser af kollegaer hjem til sig til mad og drikke, hvilket var ganske hyggeligt. Sluttede relativt tidligt, så mens andre drog videre ud i byen, kørte nogle hollandske kollegaer mig hjem. Ikke for at være kedelig, men jeg kunne mærke, at jeg ikke havde det specielt godt, så jeg havde brug for en god nats søvn.
Søndag havde jeg lidt feber og ondt i halsen, så nattens beslutning var øjensynlig fornuftig. I skrivende stund, mandag, har jeg det noget bedre, så formentlig bare en forkølelse.

Derudover er jeg igen i gang med at planlægge endnu et besøg hjemmefra, denne gang en delegation, der primært vil besøge Timbuktu. Det giver mig forhåbelig anledning til at besøge kollegaerne i Timbuktu i en lille uges tid. Det bliver spændende.
Jeg havde egentlig også planlagt et kontingentmøde i marts måned, hvor kollegaerne kunne komme til Bamako en weekend, men den netop afgåede Chief of Staff nægtede at godkende, på trods af reglerne egentlig siger, at vi har lov til et sådant møde hver 3. måned. Han sagde, at der er lavet en "intern" regel, der siger hver 6. måned, så det må desværre lade vente på sig.

At MINUSMA er en stor og ind i mellem tung organisation, tror jeg, jeg har beskrevet. Men selvfølgelig er der mange gode ting, der bliver lavet af eller i MINUSMA. Et lille eksempel er fra sidste uge, hvor det tyske kontingent havde fået samlet en masse tøj og legetøj, som de fordelte til en børnflok i et hjem for forældreløse.
Fantastisk initiativ - og vel næppe nødvendigt at sige, at børnene var begejstrede.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar