(Klik på de enkelte billeder/fotos for stor udgave)

mandag den 1. juli 2013

Nedtællingen startet...

I sidste uge var Mimoza og jeg en tur i Gjilan for at hilse på familien Qerimi, familien i bjergene, som jeg har besøgt flere gange. Formålet for mit vedkommende var også at sige farvel til dem, da det var mit sidste besøg. Det var som altid et hyggeligt besøg, selv om de var meget kede af, at jeg nu forlader Kosovo.

Hele familien samlet
Som altid diskede de op med en masse mad og te, så man dårligt kunne rejse sig fra bordet. Trist at sige farvel til dem, men ingen tvivl om, at de er bedre stillet i dag, end de var, da jeg mødte dem første gang, og Lasse før mig. Masser af omfavnelser, kindkys og velsignelser til afsked, samt en lille gave til mig og Lasse.

Aftalen mellem Serbien og Kosovo blev formelt godkendt i Parlamentet i Pristina i sidste uge. Vetevendosje var traditionelt imod aftalen, og de havde arrangeret demonstration udenfor Parlamentet. Det udviklede sig voldeligt og politiet måtte bruge tåregas og trække stavene for at holde demonstranterne ude af Parlamentet. 17 politifolk kom til skade og 68 demonstranter blev anholdt.
Vetevendosje i kamp mod politiet foran Parlamentet

Også inde i Parlamentet var der tumult, da lederen af Vetevendosje, Alban Kurti, foldede en protestbanner ud foran ministrene og forsøgte at stjæle parlamentformandens mikrofon. Security og andre medlemmer af regeringen gik imellem og der var et mindre slagsmål mellem dem.
Ikke et kønt syn i et europæisk parlament, og vel ikke fremmende for en europæisk tilnærmelsesproces.

Fredag den 28. juni var der den årlige Vidovdan fest, hvor serbere samles omkring monumentet i Gazimestan. Sidste år gik det meget galt (klik her), og indsatsen fra Kosovo Politi var heller ikke fornem. Blandt andet flåede man t-shirts af folk, der bar billeder af krigsforbrydere eller reklamerede for en serbisk terrororganisation og efterlod folk i 30 grader med bagende sol uden beskyttelse.
EULEX havde i år gjort meget ud af at rådgive Kosovo Politi i, hvordan man bør håndtere forskellige situationer, og de havde heldigvis lyttet godt efter. I år var indsatsen helt efter bogen, selv om der desværre var enkelte episoder, hvor der blev kastet sten mod busser med serbere. Men alt i alt en forholdsvis fredelig dag i Gazimestan.

Lørdag var det tid til at tage imod et par nye, danske politikollegaer. De blev installeret på et hotel, og søndag gik vi en tur i Pristina, hvor jeg havde lejlighed til at vise dem byen og samtidigt fortælle lidt om missionen.

Ellers er jeg begyndt så småt at forberede min afslutning på missionen. Om 3 uger tager jeg hjem på min sidste leave og skal kun tilbage 3 dage i august, hvor jeg skal checke ud af missionen. Allerede nu er jeg begyndt at afslutte nogle administrative ting. Jeg har blandt andet kvitteret for en del udstyr, som nu skal overføres til andre, ligesom jeg er i gang med at planlægge mit "Farewell Party", som jeg holder midt i juli.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar