(Klik på de enkelte billeder/fotos for stor udgave)

mandag den 15. juli 2013

Farewell Party

Så gik det igen galt ved grænsen mellem Kosovo og Serbien. Serbisk politi mødte nogle albanske skovhuggere, der illegalt var i gang med at fælde træer. Det serbiske politi forklarede, at de illegale skovhuggere var på serbisk område og at albanerne begyndte at skyde mod politiet, der svarede igen. 7 albanere blev såret, heraf en alvorligt.
I samarbejde med EULEX var KFOR efterfølgende ved gerningsstedet og kunne konstatere, at det lå ca. 300 m inde på serbisk område. Problemet er, at det nok vil ske igen, og at risikoen for at nogen bliver dræbt er stor. Heldigvis er begge parter ikke interesserede i at blæse sagen alt for stort op.

Dialogen i Bruxelles har ligget stille i den forgangne uge. Ugen forinden nåede en arbejdsgruppe frem til et fornuftigt resultat på politisiden, hvor begge parter gav sig betragteligt. Aftalen var imidlertid afhængig af et lovforslag om amnesti for visse forbrydelser i Kosovo, og den blev ikke vedtaget i Parlamentet i første omgang. Derfor blev politiaftalen ikke underskrevet.
Det ser dog ud til, at loven bliver vedtaget i næste uge, så forhandlingerne på politisiden kan fortsætte.

Som belønning for dialogen og de aftaler, der hidtil er indgået, har Kosovo nu fået en såkaldt "Stabilisation and Association Agreement" med EU, hvilket er det første, spæde skridt på vejen mod EU-optagelse. Jeg tror dog samtidigt, at der vil gå rigtigt mange år, før Kosovo kommer med i EU, men nu er der da åbnet for nogle pengekasser, som de kan få gavn af.

Tirsdag var helligdag i Kosovo, da det var starten på Ramadan. Det er nu de færreste hernede, der overholder Ramadan, hvilket er udmærket. De kører i forvejen som vanvittige i trafikken, og det bliver ikke bedre, når de hverken får vådt eller tørt hele dagen.

Fredag aften havde jeg inviteret 30 venner og kollegaer til mit farvelparty. Godt nok lidt tidligt, men jeg tager hjem på ferie efter næste uge, og kommer kun herned igen for at checke ud af missionen, så det måtte være nu.
Jeg havde fundet en rigtig god restaurant, som serverede masser af mad og drikke. Det blev en hyggelig aften med et par meget flotte taler til mig fra Ole og fra Brian. Fik også et par gaver, som jeg må finde plads til i kufferten, som skal pakkes her i løbet af næste uge.

Masser af god mad


Har i øvrigt fundet en ny lejer til min lejlighed. En dansk kollega var ikke helt tilfreds med den lejlighed, han havde fundet, så han overtager fra 15. august, når jeg er rejst endeligt hjem.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar