(Klik på de enkelte billeder/fotos for stor udgave)

onsdag den 18. april 2012

Hvad laver vi egentlig?

I sidste uge havde jeg et møde med en hollandsk delegation, der ønskede at vide noget om missionen generelt og om nogle af vores arbejdsopgaver. Det var medlemmer af det internationale kontor i Hollandsk Politi, der står for udsendelse af kollegaer derfra. Det var et hyggeligt møde og de nævnte blandt andet, at nogle kollegaer, der ikke har været udsendt, tror at det mest er en ferie at være i missionen, fordi alt hvad de hører om er sociale sammenkomster, rejser i området og lignende.
Læsere af denne blog har også spurgt, om vi laver andet end "at æde og drikke" :-).
Sagen er bare, at det hurtigt bliver kedeligt, hvis jeg hver gang detaljeret skal beskrive, hvad jeg laver på kontoret dagligt mellem 07.45 og  ca. 18 om aftenen.
Typisk møder jeg kl. 07.45, så jeg kan nå at printe den aktuelle kalender og i øvrigt gøre mig klar til vores morgenmøde. Det holder vi kl. 08.00 mellem Ole (Head of Police), hans stedfortræder (franskmand), chefen for den operative planlægningsenhed, chefen for "Criminal Intelligence" samt Lasse og mig. Her gennemgår vi dagens program, gårsdagens hændelser og eventuelt kommende operationer. På den måde er Ole opdateret til sit næste møde med Head of Mission og andre topchefer kl. 08.45. Til dette møde deltager enten Lasse (som regel) eller jeg på sidelinjen for at fange de opgaver, der bliver stillet i løbet af mødet.
Resten af dagen går med deltagelse i diverse møder, som regel sammen med Ole, og med operativ planlægning og administrative opgaver, godt hjulpet af vores 3 lokalt ansatte, som sidder på vores forkontor.

Men der er da også tid til de sociale sammenkomster, vi selv arrangerer. Lørdag havde jeg for eksempel besøg af Lasse. Jeg havde medbragt en lammekølle hjemmefra, så den nød vi sammen med en god rødvin. Brugte aftenen på at løse verdensproblemerne. Nåede måske ikke dem alle, men i hvert fald en stor del af dem

Søndag kørte jeg en tur til Mitrovice. Jeg havde hørt, at turen fra Mitrovice op over bjergene mod øst skulle være meget smuk, men desværre begyndte det at regne, netop som jeg begyndte at køre opad. Regnen holdt de næste 25 km over bjergene, og stoppede først, da jeg nåede dalen på den anden side. Så det var desværre ikke meget udsigt, jeg fik nydt. Må bare prøve senere.


Og som alle ved, var det jo dronningens fødselsdag mandag den 16. april. Da det samtidigt var helligdag hernede, havde vi arrangeret en fødselsdagsfest.

Havde lavet en aftale med restaurant Kulla, der for en billig pris serverede masser af spændende albansk mad, herunder 4 forskellige slags kød. Vi var 17 i alt, desværre kun 4 fra politikontingentet og 3 lokale, som Lasse, jeg og endnu en kollega havde inviteret. Men det var meget hyggeligt og sjovt, selvfølgelig med både "Der er et yndigt Land" og "Kong Christian stod ved højen Mast".

Jeg ved, at jeg ikke var den eneste, der var lidt træt, da vi mødte på arbejde tirsdag morgen til en meget hektisk dag.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar