(Klik på de enkelte billeder/fotos for stor udgave)

torsdag den 9. februar 2012

Europa fryser

Dejlig weekend i Haag sammen med Lisbeth og Kasper, selv om det var lidt af en prøvelse at komme til landet. Tror, at Holland er det land i Europa, der slipper lettest om den hårde vinter. Alligevel var det den eneste lufthavn, der lukkede midt på dagen, fordi der faldt 5 cm sne! Det betød at både Lisbeth og jeg blev en del forsinkede undervejs. Jeg måtte have et andet fly, da det, jeg ellers skulle med, blev aflyst. Men vi nåede frem sent fredag aften og havde en god weekend.
Søndag aften blev jeg hentet af en Language Assistent i Pristina lufthavn, der bor i samme opgang som mig. Særdeles praktisk. Hen over weekenden og mandag med væltede sneen ned i Kosovo, og mange steder faldt der over 1 m sne. Alle skoler i hele landet er lukkede hele ugen, og flere landsbyer er afskåret fra omverdenen. Kosovo Politi, KFOR og EULEX samarbejder godt for at få hjælp frem til dem, der er spærret inde. Ja, selv et skisportshotel fik problemer med for meget sne. Alle gæster sneede inde!
Som i resten af Europa er her hundekoldt. Minus 15-20 grader om natten og minus 10-15 grader om dagen. Godt jeg har indendørs arbejde.

Sneen betyder desværre også, at skraldevognene ikke kan komme rundt i Pristina. Resultatet er selvfølgelig overfyldte containere, der dog snart er dækket helt til at det affald, der nu bliver smidt ved siden af containerne.

En situation i lufthavnen var ved at gå helt galt, men heldigvis kom ingen alvorlig til skade. En EULEX helikopter  måtte nødlande/styrtede lige efter take-off, med flere politiansatte i. Om det var vejret, der var skyld i uheldet, vides endnu ikke, men helikopteren komme ikke ud at flyve igen foreløbigt!

Tirsdag var jeg inviteret til frokost på Pristinas fineste, og nyeste, hotel. Anledningen var, at to kollegaer fra mit gamle kontor er færdige med missionen og skal tilbage til henholdsvis Holland og Sverige. Et par prægtige gutter, som jeg kommer til at savne.Men det er jo desværre også en del af missionslivet. Man møder en masse mennesker, man kommer til at holde af og som man har det rigtigt godt med. På et eller andet tidspunkt skal de tilbage til hjemlandet, og så er det afsked, vel vidende at man næppe ser dem igen nogensinde. Heldigvis kan man følge dem lidt på facebook eller andre sociale medier.
I morgen skal vi så tage afsked med 7 danskere, der rejser hjem på søndag. Så den står på Renaissance igen i morgen......smugkroen, du ved!

Og så slutter jeg denne omgang med en indforstået: Rasmus, jeg har fået landlorden til at sætte en dørpumpe i! :-))

Ingen kommentarer:

Send en kommentar