(Klik på de enkelte billeder/fotos for stor udgave)

torsdag den 13. oktober 2011

Pause i mine indlæg

Dagen i går viste, at der ikke var nogen form for uro i forbindelse med de albanske huse i Mitrovica Nord. Faktisk havde man tyvstartet med arbejdet allerede i mandags, uden at nogen overhovedet interesserede sig for det.
Så var der til gengæld spænding i morges, hvor KFOR igen ville fjerne en vejspærring ved Gate1 og til gengæld afspærre en ulovlig grænseovergang tæt på. Det var det, man gjorde for 17 dage siden, og som udløste stor uro og flere sårede serbere og soldater. Men også den aktion er indtil videre foregået forbavsende roligt.
Til gengæld byggede man en ny, ulovlig vejspærring i Mitrovica, hvilket betyder at politifolkene fra EULEX nu slet ikke kan komme fra syd til nord. Så må vi se, hvor længe det internationale samfund hernede vil tolere den situation.
I går fik jeg endelig et "one to one" møde med min counterpart, colonel Shefqet. Jeg havde en del at tale med ham om efter vores tur rundt i landet, hvor vi hørte om forskellige problemer. Også Kosovo Politis projekt med indførelse af nærpoliti i Kosovo havde jeg en del bemærkninger til. Han tog pænt imod min feed-back og forslag til forbedringer, men om han så også gennemfører nogle af dem, vil jo vise sig.

I morgen flytter jeg så til min nye lejlighed, og lørdag morgen er det op kl. 03.45. Skal være i hovedkvarteret kl. 04.30, hvor en kollega henter mig. Han skal køre en anden kollega til lufthavnen, så jeg har fået en plads i bilen. Kl. 07.00 er der nemlig afgang til Firenze, hvor resten af familen henter mig i lufthavnen. Det bliver skønt! Så ingen opdatering af denne blog før om ca. 14 dage.

Har du lyst til af følge med i, hvad der sker i Kosovo i mellemtiden, er der her et link til en udmærket, engelsksproget nyhedsside:  http://www.b92.net/eng/news/headlines.php
Ha' det godt så længe! Italia, here I come :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar