(Klik på de enkelte billeder/fotos for stor udgave)

lørdag den 24. december 2016

Små terrorister i Bamako

Jeg har før skrevet om terrorister i Mali, og vi har dem også i Bamako. De er bare af en lidt anden størrelse, men slår faktisk flere ihjel end de jihadister, der opfører sig tosset andre steder i landet. Jeg taler selvfølgelig om myg!
Som tidligere nævnt er regntiden forbi og det nærmer sig to måneder, hvor vi ikke har set regn. Vi håbede så på, at det også betød farvel til myggene, men det modsatte har vist sig at være tilfældet. Vi sprøjter huset flere gange om ugen og har fluesmækkere liggende i alle værelser i vores kamp mod de små bæster, men lige lidt hjælper det. Understreger nødvendigheden af at huske at tage sin forebyggende medicin.

Fredag i sidste uge var der stor parade til ære for den danske general, Lollegaard, der i halvandet år har været øverstkommanderende for den internationale militærstyrke. Han har nu overstået sin periode og vender næsen hjem mod Danmark.

Generalen overrækker FN-fanen til Head of Mission som
tegn på afgivelse af posten som Force Commander
Som dansk kontingentleder var jeg inviteret med til seancen og det var hyggeligt nok. Fin parade, men måske ikke med militær disciplin. Flere kom for sent til ceremonien, herunder også flere soldater. Men det var især civile, der kom slaskende 25-30 minutter efter vi havde fået besked på at være på plads. Alle indbudte gæster skulle sidde på deres plads senest kl. 09.45. Da jeg stod der kl. 09.42, var jeg den eneste af gæsterne, der var kommet!
Men det hele kom da i gang og fine taler og gode gaver blev uddelt.

I sidste indlæg skrev jeg lidt om den aflyste medaljeparade og min lette tilgang til det. Men som også antyder, er det ikke alle der mener, at det bare er for sjov. I tirsdags blev alle kontingentledere kaldt til møde for at planlægge medaljeparaden. Der blev nedsat et udvalg, der skal arbejde videre med det og fastsat tre (3!) dage til øvelse af paraden. Generalprøven bliver med orkester og med Police Commissioner, så intet går "galt" den 7. januar, hvor medaljerne skal uddeles.
Vi nordeuropæer har spurgt, om vi ikke bare kan få udleveret medaljen og så passe vores arbejde, men den går ikke!

Nå, der skal også være plads til en god nyhed. Svend har, ganske pludseligt, fået nyt job, oven i købet et job, han har spurgt om han måtte få, men blev afvist i første omgang. Han skal skrive artikler til internt brug og tage fotos til samme. Derudover skal han også have styr på alt, der vedrører protokol, så lige der er der noget, han skal læse op på.

Siden onsdag har jeg været i Gao for at deltage i en efterforskning. En soldat kom til at skyde varselsskud mod nogle internationale politifolk, og de er selvfølgelig ikke enige om hændelsesforløbet, der førte op til dette. Af forskellige årsager blev jeg bedt om at deltage, sammen med lederen af Internal Investigation. Sidder i skrivende stund (fredag eftermiddag) og venter på et fly, der forhåbentlig bringer os tilbage til Bamako i dag. Det næste fly går nemlig først på tirsdag. De har nu taget min bagage, så mon ikke vi kommer afsted igen.

Og til slut: det lykkedes at komme afsted til Bamako, så nu (lørdag) er jeg på vej hjem for at skifte tøj og derefter skal jeg ud til de danske soldater, der er tilbage. De har inviteret på and og flæskesteg, så lidt jul bliver det alligevel.

Jeg vil ønske jer alle en rigtig glædelig jul og et godt nytår.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar