(Klik på de enkelte billeder/fotos for stor udgave)

onsdag den 27. februar 2013

Selv håndgranater bliver hverdag....

Desværre ser det ud til, at håndgranatangrebene fortsætter i nord. Hver eller hver anden nat bliver der kastet en håndgranat et eller andet sted i Mitrovica nord for floden. Det sker på trods af, at både EULEX og Kosovo Politi har sat ekstra styrker ind til at patrulje i det forholdsvis lille område, hvor tingene sker.
Men det er altså op ad bakke, især når vi kan opleve, at en stationsleder ved Kosovo politi udtaler sig på en måde, der indkererer at han ved væsentligt mere om disse angreb, end han giver udtryk for.
Torsdag var Ole og jeg til møde i Mitrovica, hvor vi fik en snak med den regionale leder af Kosovo politi. Han har klart et ønske om at opklare disse hændelser, men kæmper både internt og eksternt med mange problemer. Han tog derfor gladeligt imod vores tilbud om at lave fælles patruljer og fælles vejkontroller. Om ikke andet vil det være et positivt signal fra vores side om at vi støtter det lokale politi.

Skulle egentlig være på besøg hos de danske soldater onsdag for at fortælle lidt om Kosovo og den politiske situation, men måtte aflyse for at tage til kontingentledermøde med Head of Mission. Han havde indkaldt kontingentlederne for at fortælle lidt om de personaleforflyttelser, der finder sted i øjeblikket for at sikre mandskab nok til de nye, fælles grænser til Serbien, der er ved at blive etableret. Det påvirker heldigvis ikke de danske kollegaer, men andre kontingentledere var knap så tilfreds med at deres kollegaer havde søgt og fået en bestemt stilling, for derefter at blive sat til grænskekontrol.
Torsdag fik jeg så lejlighed til at mødes med det andet hold danske soldater, som jeg, sammen med Brian, fortalte lidt om Kosovo, deres historie og øjeblikkelige situation. Tror de var ganske tilfredse med foredraget.
Bjergene udenfor Gracanica

Fredag aften havde jeg lavet lidt mad til nogle gæster. Beboerne i huset, Brian, Daniel og Siv samt Ole var på besøg, og vi havde en hyggelig aften med lidt godt at drikke til. Lørdag måtte Brian og jeg ud at gå en tur for at få lidt frisk luft. Vi tog en tur op i bjergene lidt udenfor Gracanica og blev blæst godt igennem. For en gang skyld var der en frisk vind hernede, så vi fik røde kinder.

Tirsdag eftermiddag havde jeg en ganske behagelig oplevelse. Jeg har i nogle dage døjet med ondt i ryggen, faktisk så meget, at jeg både mandag og tirsdag måtte tage hjem midt på dagen for at hvile. Tirsdag eftermiddag fik jeg en aftale med en massør, som gav mig en times massage. Det var vildt lækkert og i dag onsdag har det det betydeligt bedre. Det er absolut ikke sidste gang, jeg bruger penge på den fornøjelse.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar