(Klik på de enkelte billeder/fotos for stor udgave)

onsdag den 17. oktober 2012

Tilbage fra Rom

Lisbeth på den Spanske Trappe
 Rom var fantastisk dejlig. Skønt at mødes med Lisbeth i byen, hvor vejret i høj grad var med os. Desværre var min kuffert ikke med samme fly som mig. Den kom først et døgn efter. Så den første formiddag gik dels med at snakke med lufthavnen og dels med at købe nyt tøj, så jeg havde lidt skiftetøj. Men bortset fra det havde vi en dejlig, forlænget weekend.

Fast arbejde, men man kan godt blive lidt træt af turister...
Tilbage på arbejdet tirsdag morgen, hvor der ikke var sket det helt store. Jeg holdt så til at arbejde i halvandet døgn, før jeg igen havde fri et par dage. Min mor og ældste søster kom til Kosovo for at besøge mig. Vi havde et par rigtigt hyggelige dage, hvor jeg fik vist lidt at landet og fortalt lidt historie og aktuel situation.
De tog hjem allerede lørdag.

Søndag kørte jeg og Mimoza til Gjilan for at besøge "familien i skoven". Konen har været meget syg, og Lasse har sørget for at hun kunne blive undersøgt på det amerikanske hospital i Pristina, hvor der er ordentlige læger. Hun blev først undersøgt på et lokalt hospital, og de gættede på alt muligt, herunder kræft, hvilket selvfølgelig slog hende helt ud. Da hun blev undersøgt i Pristina, viste det sig at det var et rygproblem, hun stort set kunne træne sig ud af. Så hun var selvfølgelig glad.
Familien i skoven
Som altid diskede de op med en bunke mad, som jeg og Mimoza ikke kunne spise halvdelen af.
Vi fik det så med hjem. Jeg havde en del gaver med til familien, hvoraf en stor del kommer fra familie i Danmark. Masser af tak og velsignelser til alle fra familien!
Vi havde et par rigtigt hyggelige timer sammen med dem.

Mandag aften kørte jeg til Camp Novo Zelo, hvor de danske hjemmeværnsfolk holder til. Jeg tilbragte 4 timer sammen med dem, hvor jeg fortalte om Kosovo generelt og om vores arbejde i EULEX, især den politimæssige. De var utroligt spørgslystne, hvilket selvfølgelig var herligt for mig som foredragsholder.
En god måde at møde dem på og få en god kontakt.

Der har været et par episoder de sidste dage, som er værd at nævne. Den ene er, at EULEX har anholdt 3 personer, som alle er sigtet for skyderier over grænsen mod Serbien, hvor de skød mod en serbisk grænsepolitistation. De er netop blevet fængslet i 30 dage.

En anden episode er af den mere kuriøse slags, men måske ikke så udsædvanlig her. Det drejer sig om slagsmål i en restaurant. De da pågældende blev anholdt, viste det sig, at det var to politifolk, begge stationerede i politistationer i nord. Den ene brugte sin pistol til at true med, da han satte løbet mod hovedet af kollegaen og truede med at skyde.
Alvorligt nok, selvfølgelig, men på en eller anden måde med til at højne underholdningsværdien.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar