(Klik på de enkelte billeder/fotos for stor udgave)

mandag den 12. december 2011

Svenske medaljer og julefrokost

Min antagelse om Serbiens optagelse i EU kom til at holde stik. Serbien fik at vide, at der nok var sket fremskridt, men at de var for små og kom alt for sent til at det ville få nogen betydning for optagelsen i EU. De fik derfor ikke nogen dato for, hvornår processen med den egentlige optagelse skal gå i gang. Det blev i første omgang udskudt til marts 2012, under det danske formandsskab. Der har ikke været de store reaktioner på meddelelsen, som nok var mere ventet end man officielt gav udtryk for.
Det officielle Serbien har givet besked om at fjerne vejblokaderne i nord, men da 3 af de 4 parallel-borgmestre tilhører Serbiens oppositionsparti, er der stadig ikke sket det store. Lørdag morgen startede en militærkonvoj fra Mitrovica og kørte mod grænserne mod Serbien. I konvojen var desuden 15 køretøjer fra EULEX. Det betød, at konvojen blev standset af serberne og fik at vide, at KFOR kunne fortsætte, men at EULEX ikke fik lov til at køre igennem. Det endte med, at hele konvojen måtte vende om og køre tilbage igen. Så der er stadig langt, før vi kan tale om egentlige forbedringer.

Fredag eftermiddag besøg af min nye rengøringskone. Nå, ja, kone er måske så meget sagt. Pigebarnet er 22 år gammel, så selv om hun er gift, kan hun vel næppe betegnes som "kone".
Hun var meget grundig. Startede med at tømme mine køkkenskabe for at gøre rent i dem, ligesom jeg blev sendt i byen efter nogle flere rengøringsmidler.
Til gengæld måtte jeg lære hende at stryge. Det har hun aldrig prøvet før!! Ja, der kan man bare se. Skjorterne blev måske heller ikke helt så glatte, som de plejer, men hun må jo lære det.
Har nu fået lavet en rengøringsplan, som en af mine Language Assistents har oversat for mig. Hun skal jo ikke rengøre skabe hver gang, når nu vinduerne trænger til at blive pudsede :-).

Lørdag var jeg til medaljeparade i det svenske kontingent. Den blev afholdt på et hotel midt i Pristina, og Head of Police kom og overrakte medaljerne. Jeg var inviteret med som gæst, og det var en fin ceremoni.
På mit kontor sidder til dagligt 2 svenskere, hvoraf den ene er placeret lige foran et stort Dannebrog, der hænger på væggen. Vi har mange diskussioner om Danmark og Sverige, og jeg gør hvad jeg kan for at provokere dem. Desværre er de meget glade for Danmark, så de giver mig som regel ret, når jeg driller Sverige. Jeg må dog sige, at jo mere, jeg hører om Sverige, desto mere kommer jeg til at holde af landet. Det seneste jeg hørte er, at det nu er forbudt at fotografere Lucia-optog i Sverige. Af frygt for pædofile forældre, må du KUN fotografere dit eget barn, og ikke andres, med mindre du får forældrenes tilladelse. Det samme gælder i øvrigt ved fx. barnets første skoledag: KUN dig eget barn. Det er sgu da morsomt!!

Lørdag eftermiddag/aften står ikke lysende klar for mig. Vi havde julefrokost i det danske kontingent, og der var masser af god mad, øl og snaps.
Vandt Ota Solgryn og peanutbutter i pakkelegen.....
Dertil kom, at festudvalget havde brugt mange timer på at forberede forskellige konkurrencer, pakkeleg og andet, så det blev en fremragende aften i hyggeligt selskab!
Kom i seng kl. 01.30......og vågnede 06.30......! Havde en meget stille søndag, bortset fra at jeg fik klaret alt vasketøjet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar