(Klik på de enkelte billeder/fotos for stor udgave)

mandag den 17. juni 2013

Jeg er her endnu.....

Tja, inden man får set sig om, er det pludselig lang tid siden, at jeg har opdateret her på siden.

De 7 anholdte, der blev til 8, blev alle sat i husarrest i 30 dage. Anholdelserne har igen medført demonstrationer mod EULEX, ligesom 4 gamle krigsveteraner er gået i sultestrejke her i Pristina i protest mod anholdelserne. Et vidne i sagen har fåetsit foto hængt op på lygtepælene i Skenderraj med overskriften: "forræder". Vi hørte i øvrigt en sjov historie fra retten, hvor en af de anholdte bad om at komme i husarrest i huset, der tilhører hans kone nr. 2. Han var nemlig voldsomt uvenner med sin kone nr. 1.
Der blev arrangeret en stor demonstration foran hovedkvarteret for EULEX politi i Pristina centrum. Der kom busser fra en stor del af Kosovo, alle betalt af regeringen!!
I forgårs blev i øvrigt 7 yderligere sigtet og afhørt i samme sag og derefter løsladt.

Nå, den gode nyhed er, at man endelig er blevet enige om en implementeringsplan for den aftale, der blev indgået mellem Kosovo og Serbien i april måned. Tidsplanen er noget mere realistisk end den, vi fik præsenteret af myndighederne i Kosovo. Selvfølgelig er serberne og Kosovo-albanerne heller ikke helt enige om, hvad det er, man er blevet enige om, men uanset hvad er det en konkret stykke papir, der giver et godt udgangspunkt til at få løst nogle af de problemer, der er i Kosovo, især i den nordlige del. Og der er masser af arbejde til EULEX i den kommende tid.

Lørdag den 25. maj var jeg i lufthavnen for at hente en ny kollega til missionen, nemlig Esben. Han kommer fra Københavns politi og skal være Border Monitor. Da han kom alene, tilbød jeg at han kunne bo i mit gæsteværelse i stedet for på et hotel, hvilket han tog imod. Det betød et par hyggelige dage, hvor han stille og roligt kunne blive indført i missionslivet.

De følgende dage gik med at pakke nogle store tasker, som jeg skulle have med til Danmark. Jeg havde lovet Brian at køre hans Skoda Fabia, som han har købt i Kosovo, til Danmark. Det er en tur på 2000 km, så jeg planlagde et par overnatninger undervejs.
Forinden var det så min fødselsdag. Allerede kl. 8 om morgenen bankede det på døren, og Brian og hans lille datter stod udenfor og sang fødselsdagssang. God start på dagen. Senere blev jeg overrasket på kontoret, da min language assistant og Oles stedfortræder, en tysker, pludselig stod bag mig og sang endnu en sang. Fik en pung af dem i gave, og derefter besked på at tage en halv fridag. Det var jo pragtfuldt. Det betød at jeg havde god tid til at pakke bilen færdig.
Onsdag morgen satte jeg så kursen mod Danmark, via Serbien, Ungarn, Slovakiet, Tjekkiet og Tyskland. Det blev faktisk en god og hyggelig tur. En Skoda Fabia er en mere komfortabel bil at køre i end jeg havde forestillet mig.
Overnattede i Budapest og i det nordlige Tjekkiet og var i Nr. Dalby fredag eftermiddag ved 5-tiden, klar til knap 14 dages ferie, grillfester, jazzfestival og hygge.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar