(Klik på de enkelte billeder/fotos for stor udgave)

onsdag den 17. april 2013

Perserkat

Parterne er blevet enige om at mødes endnu engang for at se, om ikke man kan få enderne til at mødes. Efter sigende møder serberne op med nogle krav, som Kosovo slet ikke kan gå med til. Alligevel er der en behersket optimisme i pressen. Nu må vi se. Parterne mødes i dag onsdag i Bruxelles og kommer forhåbentlig frem til en fornuftigt resultat.
Serberne i nord er klar, hvis en aftale bliver indgået, som de ikke er tilfredse med - og det er de nok ikke, uanset hvordan aftalen ser ud. Man har kørt masser af materiale til de vejspærringer, som allerede er etableret men delvis trukket ind til siden. Hvor der hidtil har været 2-4 mand om at passe vejspærringerne, er der nu 10-20 stykker. Så spændingen er helt intakt hernede.

I sidste uge havde det civile kontingent besøg af to konsulenter fra NIRAS. Det er et rådgivende ingeniørfirma, der varetager opgaven for Udenrigsministeriet med at finde folk til udsendelser. Jeg var inviteret med til middag torsdag aften på Renaissance, hvilket som sædvanligt var hyggeligt.

Stadig sne på bjergene

Fredag formiddag kørte jeg rundt med de to konsulenter og fik vist dem lidt af Pristina og omegn.

Fredag aften havde Kosovo Politi og EULEX en større operation, hvor en masse lokaliteter blev ransaget og 9 personer blev anholdt og efterfølgende fængslet. Det var en stor sag om indsmugling af våben, brændstof, cigaretter og meget andet. Måske ikke så usædvanligt, hvis ikke det lige var fordi 4 af de anholdte var Kosovo politifolk. Nå, ja, måske heller ikke så usædvanligt :-)

Søndag havde jeg behov for at røre mig lidt, så jeg gik en tur ud af Pristina for at nyde det gode vejr og den friske luft. En rask gåtur på 2,5 time, men det var dejligt.

Foråret har endelig indfundet sig
Derefter tilbage til mit lille husdyr. Brian har for nogle uger siden anskaffet sig en perserkat, og da han er på kursus i Estland i denne uge, er jeg altså blevet kattepasser. De fælder en del, sådanne perserkatte.........

Her til aften ringede det på døren. Det var min rengøringshjælp, Teuta, og hendes mand, Rifat. De kom bare for at give mig lidt at spise. Teuta havde stået i 4 timer over et bål for at lave Flia. Det tager som nævnt lang tid at lave, og skal laves i en særlig pande over et bål. Det er en slags pandekager, der lægges i lag med smør, creme fraiche eller lignende imellem. Ikke særligt sundt, men det smager rigtigt godt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar