(Klik på de enkelte billeder/fotos for stor udgave)

fredag den 13. juli 2012

Farlige skovhuggere

Man kan hurtigt komme ud for alvorlige hændelser hernede. I forgårs kørte en EULEX patrulje, sammen med Kosovo politi, ud i en skov, der grænser op til Serbien. Anledningen var gentagne klager fra Serbien over ulovlig træfældning i skoven. Da de havde kørt lidt, fik de øje på en traktor, en bil og flere mennesker i nærheden. De løb alle ind i skoven, da de så patruljerne. De gennemsøgte køretøjerne og fandt kædesave, tøj og flere våben. Da de ville køre væk med tingene, blev de beskudt af flere af skovhuggerne, angiveligt med omkring 500 skud. Heldigvis blev ingen ramt. På vej tilbage kunne de se et område med 10 traktorer og masser af mennesker, der var i gang med at stjæle træ. Men patruljerne havde på det tidspunkt travlt med at komme væk. Så måske forstår man serbernes utilfredshed.

I forbindelse med omstruktureringen blev en af vores tolke, Fatmir, afskediget.

Fatmir Pelaj
Tingene gik desværre meget hurtigt i de dage, og da han ydermere blev fyret med halvanden dags varsel, nåede vi ikke at sige ordentligt farvel til ham.Jeg havde derfor inviteret ham ned i min lejlighed forrige søndag til en kop kaffe. Fatmir bor i samme opgang som mig, og har hjulpet mig, hver gang jeg skulle tale med min landlord, der kun taler albansk.

Både Hanne og Amella havde bagt kager
De øvrige på kontoret, både internationale og lokale, mødte også op, og så fik vi lejlighed til at tage ordentlig afsked med ham, med tale fra Ole, gave fra os alle og lidt hyggeligt samvær.
Sidste weekend havde jeg en smuttur til Danmark. Det var starten på jazzfestial, så Lisbeth og jeg havde aftalt at mødes for at nyde et par jazzkoncerter. Det er selvfølgelig langt at rejse for et par dage, men det var rigtigt dejligt. Da både Kasper og Rasmus var i København, og vejret også var med os den weekend, kunne det ikke være bedre.

Forleden var jeg nede at besøge en kollega, Brian Richard, der er kontingentleder for det civile, danske kontingent. Han bor i en lejlighed på 2 sal. Han viste mig en lejlighed i stueetagen, som han syntes jeg skulle leje. Det er en noget større lejlighed, i et stille område uden alt for mange vilde hunde. Bedst af alt er der aircondition.
Varmen har virkelig indfundet sig hernede, med temperaturer der nærmer sig 40 grader. Når jeg kører hjem mellem 17.30 og 18.30, har vi ca. 34 grader, hvilket kan mærkes i lejligheden. Så airkondition vil være rigtig lækkert.

Jeg har derfor sagt ja til lejligheden og flytter den kommende weekend. Det vil sige, jeg er allerede begyndt, så jeg lørdag formiddag kan flytte det sidste. Så bliver vi 3 danskere og en finne, der bebor hele huset.
Min landlord blev ked af, at jeg flyttede, men jeg kunne fortælle ham, at en anden dansker var interesseret i min gamle lejlighed. Han flytter derfor ind, samme weekend jeg flytter ud.
Fik en albansk cognac af landlorden som afskedsgave.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar