(Klik på de enkelte billeder/fotos for stor udgave)

mandag den 23. juli 2012

Bryllupssæson

Den 31. maj forsøgte EULEX at nå politistationen i Zubin Potok, en by nord for floden, men måtte flygte, da bilen med kollegaerne faldt i et baghold.Det blev i denne uge besluttet, at vi igen skulle forsøge at komme derop, denne gang med stor støtte af KFOR. En særlig hændelse gjorde, at vi torsdag gjorde forsøget. Natten mellem onsdag og torsdag blev der kastet en håndgranat mod en dør til et hus, hvor der bor en serbisk politimand. Umiddelbart efter blev der skudt adskillige skud med en maskinpistol ind gennem vinduerne. Ingen i huset blev ramt.
Vi besluttede derfor at gøre forsøget torsdag, i det forfængelige håb, at da det var et angreb på "deres egne", ville de tillade at vi kom ind. Men vi tog fejl. På trods af masser af KFOR soldater og en enkelt EULEX bil, blev vi standset af en menneskemængde på vej ind i byen. Da der var en masse ældre mennesker, kvinder og børn, ville man ikke tvinge sig igennem, men blev nødt til at vende om igen.

Kosovo er om sommeren præget af flere forskellige ting. En af tingene er, at mange kosovoalbanere, der bor rundt om i Europa, kommer hjem på sommerferie. Her er et mylder af udenlandske biler, ikke mindst fra Schweitz, hvor der bor knap en halv million kosovoalbanere. Det er så også om sommeren, hvor albanerne vælger at blive gift. Det er det selvfølgelig også i høj grad i for eksempel Danmark, men hernede fylder det ret meget.
Det er ikke usædvanligt, at der er flere hundrede gæster inviteret til bryllup, og festen strækker sig over flere dage. En af de meget irriterende traditioner er, at hele følget kører i kortege rundt i Pristina, med store flag hængende ud af ruderne, mens hornet på bilerne trykkes i bund. Ekstremt belastende. Og hernede rykker politiet ikke ud til "musik til ulempe". Ingen i miles omkreds er i tvivl om, at der holdes bryllup. Til gengæld rykker politiet ofte ud til "Happy Shooting". Det er desværre også en vane, man har lidt svært ved at lægge fra sig. Under festen skydes der med geværer eller pistol i luften, bare for at fejre. Desværre kommer nogle også til skade af de nedfaldende projektiler, og mange biler bliver også ramt. Man regner med, at der er ca. 500.000 ulovlige skydevåben i Kosovo. Meget godt, i betragtning af befolkningstallet på knap 2 millioner indbyggere.

En anden ting er selvfølgelig varmen. Vi har flere gange ramt de 40 grader, og når jeg kører hjem ved 5-6 tiden om aftenen, ligger temperaturen ofte på 37-38 grader. Godt jeg har aircondition.
Jeg flyttede ind i min nye lejlighed sidste lørdag. En dejlig lejlighed, men jeg måtte konstatere, at jeg nok har samlet flere ting sammen, end jeg troede. Måtte køre flere gange, før det lykkedes at flytte al mit gods. Min nye lejlighed er ca. 50% større end den gamle, med masser af skabsplads. Faktisk så meget, at jeg ikke kan fylde dem. Bruger nu lidt tid på at lede efter mine ting. Har godt nok lagt dem på plads - kan bare ikke huske, hvor den nye plads er :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar